مذاکرات کمیسیونر انرژی اروپا در تهران

کمیسیونر انرژی اروپا که عالی ترین مقام بخش انرژی در اروپا محسوب می شود، در سفری معنادار بعد از خروج آمریکا از برجام، دیروز به تهران آمد و ضمن دیدار با مقامات کشورمان در سازمان انرژی اتمی، گفت: ما تلاش داریم در کنار توافق هسته ای بتوانیم همکاری‌های اقتصادی را بین اتحادیه و ایران حفظ کنیم، به همین دلیل کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا ابزارها و ساختارهایی را برای تسهیل دستیابی به این اهداف برنامه ریزی کرده است.« میگل آریاس کانیته» پس از دیدار با صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان این که اتحادیه اروپا در مقابل آمریکا و مخالفت‌های آن خواهد ایستاد، افزود: در تلاش برای حفظ همکاری‌های اقتصادی با ایران هستیم. سعی خواهیم کرد از طریق احیای قوانین مسدودسازی از طرف اتحادیه اروپا تحریم‌ها و مجازات‌هایی را که احیانا از طرف آمریکا علیه این شرکت‌ها اجرا خواهد شد، خنثی کنیم.
قول مساعد اروپا در خصوص به‌کارگیری یورو در تعاملات بین ایران و اروپا
همچنین به گزارش فارس صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در تشریح رایزنی هایش با مقام اروپایی گفت: کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا و هیئت اروپایی به طور جدی پیگیر هستند تا درباره مسائل و اقداماتی که می‌توان در آینده انجام داد، با ایران همکاری کنند. همچنین درخصوص به‌کارگیری یورو در تعاملات بین ایران و اروپا قول مساعد دادند و گفتند که پیشنهادهایی شده و گام‌های اولیه‌ای نیز در این زمینه برداشته شده است.
صالحی: تا زمانی که این قول‌ها روی زمین محقق نشود، خیلی نمی‌توانیم با قوت صحبت کنیم


صالحی بیان کرد: «آقای کانیته برای ما به طور کامل اقداماتی را که اروپا درصدد انجام آن بعد از خروج آمریکا از برجام است، تشریح کردند. به ویژه درخصوص مقررات مسدودسازی که قرار است توسط اتحادیه اروپا احیا شود.» اشاره رئیس سازمان انرژی اتمی به مقرراتی است که روند به روزرسانی آن در اروپا از دو روز قبل آغاز شده و قرار است در آینده مقابل تحریم های آمریکا بایستد. صالحی در عین حال یادآور شد: البته تا زمانی که این قول‌ها روی زمین محقق و عملیاتی نشود خیلی نمی‌توانیم با قوت صحبت کنیم.
رویترز: اروپا وارد «مستقیم‌ترین چالش» در برابر احیای تحریم‌های آمریکا می شود
کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز بعد از دیدار با این مقام اروپایی گفت: اروپایی‌ها درصددند یک کانال بانکی با ایران ایجاد کنند که تامین‌ مالی و نقل و انتقال مالی را انجام دهد. در همین باره رویترز خبر داد اتحادیه اروپا در حال بررسی طرحی برای انتقال مستقیم پول به بانک مرکزی ایران به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای برجام است. رویترز این روش را «مستقیم‌ترین چالش» در برابر احیای تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای برجام با ایران توصیف کرده است. به گزارش فارس به نقل از رویترز، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا مدعی شده است، این اقدام که هدف آن دور زدن نظام مالی آمریکاست به شرکت‌های اروپایی اجازه خواهد داد هزینه‌های مربوط به صادرات نفت را به طور مستقیم به ایران پرداخت کنند و وجوه ایران در اروپا را به این کشور بازگردانند. مقام اروپایی می‌گوید جزئیات این طرح هنوز در دست بررسی است.
به گزارش فارس به نقل از رویترز، این مقام اتحادیه اروپا که به طور مستقیم در گفت‌وگوها برای اجرایی شدن این طرح مشارکت دارد گفت: «ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا این پیشنهاد را به دولت‌های عضو مطرح کرده است. لازم است ما در خصوص نحوه تسهیل پرداخت‌های نفتی و بازگرداندن وجوه ایران در اتحادیه اروپا به بانک مرکزی ایران کار کنیم.» وی همچنین گفته است،«میگل آریاس کانیته»، کمیسیونر انرژی اروپا در سفرش به تهران درباره این طرح با مقام‌های اروپایی گفت‌وگو خواهد کرد. پس از آن، تصمیم‌گیری در خصوص آن بر عهده دولت‌های اتحادیه اروپا خواهد بود.
مقام اروپایی: اروپا به دنبال تضمین نفتی است
مقام عالی بخش انرژی اروپا در دیدار با وزیر نفت کشورمان هم تصریح کرد: اروپا به دنبال این است که تضمین‌های لازم را به ایران بدهد که سطح تجارت نفتی بدون تغییر حفظ شود. به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه پس از دیدار با میگل آریاس کانیته اظهار کرد: ایشان پیام مشخص اتحادیه اروپا را در حفاظت از برجام و اراده سیاسی که سران اتحادیه در صوفیه بلغارستان ابراز کردند، به ما رساندند. وی درباره محور اصلی مذاکرات دیروز توضیح داد: صحبت از این بود که برای تحقق اراده سیاسی اتحادیه اروپا و آن چه که پیش از این ایران و اروپا در اجلاس ظریف و همتایانش در بروکسل گفتند، چه باید کرد. به گزارش تسنیم، میگل آریاس کانیته نیز بعد از این دیدار با بیان این که "ما برای ماندن جریان نفت و گاز ایران در سطح قبلی تلاش می کنیم"، افزود: برای این منظور قصد داریم مذاکراتی با آمریکا در زمینه‌ قائل شدن استثنائاتی درباره تحریم به خصوص برای قراردادهایی داشته باشیم که در زمانی امضا شدند که آمریکا نیز بخشی از توافق برجام بود .
وی ادامه داد: کارگروه مشترک ایران و اتحادیه اروپا برای حل مشکلات بازرگانی نفت تشکیل می شود که این کارگروه برای حل مشکلات مذکور تلاش می کند تا راهکارهایی بیابیم که ایران بتواند سطح تجارت جهانی نفت خود را بدون تغییر حفظ کند. کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا با بیان این که "به تعهدات و تلاش‌های مان برای کمک به ایران به منظور حفظ سطح تجارت نفتی خود پایبندیم"، افزود: اروپا به دنبال این است که تضمین‌های لازم را به ایران بدهد تا سطح تجارت نفتی بدون تغییر حفظ شود و مردم ایران مطمئن شوند از مزایای یک توافق اصولی بین‌المللی بهره‌مند خواهند شد. این مقام اروپایی در پاسخ به سوالی در خصوص ارائه تضامین مورد نیاز توتال برای باقی‌ماندن در قرارداد پارس جنوبی گفت: این شرایطی که گفتیم برای همه شرکت‌های اروپایی صدق می‌کند.
 
   مهم ترین نکات پرونده
طرح جدید آمریکا برای مذاکره مجدد با ایران همزمان با اعمال فشار

همزمان با آن که یک مقام ارشد آمریکایی از طرح وزیر خارجه این کشور برای اعمال فشار بین المللی علیه ایران خبر داد، روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی ضمن اشاره به این طرح پمپئو نوشت: وزیر خارجه آمریکا خواستار مشارکت تعداد بیشتری از کشورها در مذاکرات با ایران خواهد شد؛ از جمله ژاپن و کشورهای عربی، یعنی کشورهایی که در مذاکرات مربوط به توافق هسته ای 2015 مشارکت نداشتند. به گزارش فارس پمپئو خواهان مذاکرات تازه ای است که محدودیت های هسته ای شدیدتر و طولانی تر، محدودیت در آزمایش و صادرات موشکی و همچنین محدودیت در فعالیت های منطقه ای ایران را دربر گیرد. «برایان هوک» مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا هم از دیپلماسی فشرده آمریکا برای اعمال فشار بر ایران خبر داد. ریچارد نفیو عضو تیم مذاکره کننده دولت اوباما و یکی از معماران اصلی تحریم های ایران معتقد است، محاسبه ترامپ برای ایجاد ائتلاف علیه ایران اشتباه است. به گفته نفیو  روندی که ترامپ علیه ایران در پیش گرفته به جای تهران، واشنگتن را در جهان منزوی ‏کرده است.‏ این مقام سابق آمریکا به ایرنا گفت: وضعیت فعلی، اثربخشی تحریم ها را تضعیف خواهد کرد. ‏ترامپ  ابزار تحریم ها را برای مدت زمان طولانی خراب کرده است.‏